2010. június 5., szombat

Gyurma-tan

Néhány hasznos tanácsot szeretnék összegyűjteni azok számára, akik teljesen kezdők a süthető gyurmák használatában. Persze rengeteg angol weboldal foglalkozik a témával, de én most a saját tapasztalataimat teszem közkinccsé.
1. A gyurmát kondicionálni kell használat előtt, vagyis kezelhető, formálható állagúvá kell gyúrni. Ha túl rideg, akkor törik, ha lágy, akkor ragad. A ragadás ellen tökéletesen jó a babapúder, amelyet a munkafelületre szoktam szórni, és a szerszámokat is beleforgatom néha. Ha nagyon lágy az éppen használt darab, beteszem tíz percre a mélyhűtőbe, hogy újra használható legyen. Ezt akkor szoktam alkalmazni, amikor már valamennyire kész a modell, de már egyszerűen nem tudok úgy hozzányúlni, hogy ne tegyek benne kárt. Akkor is hasznos, ha torzulás nélkül szeretnék szeletelni valamit (pl. caning technikánál, vagy torta esetében).
2. Mivel ez a fajta gyurma lágyítót tartalmaz, ne használjunk műanyag tartókat, mert egy idő után azokat is elkezdi oldani. Én cipősdobozban tartom a gyurmát. A már bekevert, de megmaradt színeket papírdarabbal választom el egymástól, hogy még véletlenül se ragadjanak össze, és ne szennyezzék egymást. A fehér színt külön tartom, hogy tökéletesen tiszta maradjon.
3. A színek keverésénél ne feledjük el, hogy a telített színek ( piros, sárga, kék, zöld) nagyon agresszívek, mindig csak csipetnyit keverjünk belőlük például fehérhez, mert nagyon intenzív a hatásuk. A keverésnél ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a festékeknél. Gyakorlatilag elegendő a három alapszínt, valamint feketét és fehéret (sok fehéret) beszereznünk, hiszen az összes többi ezekből keverhető.
4. Nyújtásnál sokan tésztanyújtót használnak (drága beruházás, de megéri) az egyenletes vastagság eléréséhez, de két faléc között nyújtva a gyurmát hasonló eredményre jutunk.
5. Formázáshoz, mintázáshoz bármi használható, amit csak találunk. Finom felületeket kapunk csiszolópapír, textilek, szivacs benyomásával. Érdemes ilyen szemmel figyelni a házban található holmikat.
6. Sütésnél az idő a darabok méretétől is függ, nagyon apró tárgyak kevesebb idő alatt készülnek el. Közvetlenül a sütőből kivéve a tárgyak még gumiszerűek, kihüléskor válnak merevvé, ezáltal csiszolhatóvá, faraghatóvá.
7. Remek színhatások érhetők el pasztellkréta felvitelével, természetesen még sütés előtt. Különösen a mintázott felületeket lehet ezzel a módszerrel kiemelni, illetve lágy színátmenetek képezhetők. Sütés után akrylfestéket szoktam használni.
8. Fimohoz való lakkal fényessé tehetjük a felületeket, de én modellezés közben ragasztásra is szoktam használni a lakkot.

10 megjegyzés:

  1. Hasznos poszt!

    Különösen a 10 perc mélyhűtés az utolsó simítások előtt.

    Szerintem is elég a három alapszín, plusz a fekete és a fehér. Bár vannak színek, mint a lila, amiből fifikásabb szép árnyalatot elérni.

    Hú de várom már a petúniás tutoralt!

    (A párom idegrohamot kap, hogy fél óránként berohangálok a kertből, van e változás a blogodban:)
    Bözse blog fan vagyok, nem vitás:)

    VálaszTörlés
  2. Ez aranyos! Még soha nem volt rajongóm. Ez most egy kicsit beképzeltté tesz, de majd túlélem valahogy. Egyébként a viccet félretéve, ez most tényleg nagyon jólesett!
    Ma nem igazán volt időm minizni, ugyanis ovibulin voltunk a lányokkal, plusz délelőtt még lepalackoztam 31 üveg bodzaszörpöt. Holnap pedig nagytakarítás lesz a lertben - végre nem esik az eső! De azért valahogy csak összehozok egy postot!

    VálaszTörlés
  3. Én aztán elismerem a jó munkát!
    De szerintem te nem az a beképzelt alkat vagy, pedig ha jól olvasom nemzetközileg is agyon dicsérnek.

    Főleg az tetszik benned, hogy te aztán igazán sokoldalúan űzöd ezt a miniatűr gyártást, nincs az az anyag, vagy munkafolyamat, amitől megijednél. Követendő példa vagy!

    Én a fától kicsit még ódzkodok. Szerintem előbb fogok babát csinálni, mint karosszéket.Valahogy nem tudom elképzelni magam, ahogy hebegek-habogok az asztalos műhelyben. Na meg az a sok gép...

    Időm nekem is kevés van, dehát ilyen ez az anyaság:) Nagyon elevenek a gyerekeim, a legritkábban ülnek le alkotni, helyette hancúroznak és mindig rosszban sántikálnak, az apjukra ütöttek:)

    Ne törd magad azért agyon, szerintem nem vár el tőled senki mindennapi postolást, van aki hetente ír csak.

    Inkább kertészkedj egy nagyot!

    Nálunk nagyot pusztítottak a csigák, tragikus:(

    Apropó, kertészkedős blogot nem csinálsz?

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Köszi a tanácsokat!
    Nem tudom ismered-e ezt a könyvet. Szerintem nagyon jó leírások vannak benne.
    http://picasaweb.google.com/mbensheimer/MakingMiniatureFood#

    Zsuzsa

    VálaszTörlés
  5. Zsuzsa! Örökké hálás leszek neked ezért az információért! Már ÉVEK óta keresem ezt a könyvet e neten, az összes torrent oldalt átbogarásztam. Már azon gondolkodtam, hogy végül mégis kénytelen leszek megvenni. Köszi köszi köszi!
    Anikó! Elkezdtem egy kertészkedős blogot is, de eddig még csak egy post került bele. Pedig jó lenne azt is folytatni. Annyi mondavaló szorult belém. Ha kedved van megnézheted: http://bodzas-kert.blogspot.com/. Igazából itt azt szeretném bemutatni, hogyan lehet egyszerűen és olcsón "címlapkertet" létrehozni.

    VálaszTörlés
  6. Már meg is néztem, szuper! De ha így folytatod, a családod lemondja az internet előfizetést:)

    Szia Zsuzsa!

    A könyv nagyon jó én is megnéztem. Van Még esetleg más ilyen könyv is a tarsolyodban, amit megosztanál velünk?

    Szép vasárnapot kívánok nektek!

    Anikó

    VálaszTörlés
  7. http://picasaweb.google.hu/sherree2
    http://picasaweb.google.hu/hkkarinester
    http://picasaweb.google.hu/hkKarine3

    Nekem ezek is bejönnek, bár az utolsó nem igazán babaházas, de a gyurmázáshoz jól jöhet.

    VálaszTörlés
  8. Van néhány torrent letöltésem teljes könyvekről. Ha majd egy kicsit több időm lesz, akkor el tudom küldeni, vagy meg tudom oldani az oldalt, ahonnan származik. Van gyurmázással, babaházakkal, bútorkészítéssel kapcsolatos is. Sajnos mind angol, de mindeképpen használhatóak.

    VálaszTörlés
  9. Az nagyon jó lenne! Ezer köszönet előre is.

    VálaszTörlés